سازمان جهانی بهداشت از تعریف «بسیار محدود» مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ در چین انتقاد کرده و هشدار داده است که آمار رسمی تاثیر حقیقی شیوع فعلی در این کشور را نشان نمی‌دهند.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین نگرانی فزاینده‌ای درباره افزایش سریع عفونت‌های کرونا در چین از هنگامی که پکن به طور ناگهانی محدودیت‌های سختگیرانه چند ساله در برابر پاندمی را حذف کرد، به وجود آمده است و این در حالی است که بیمارستان‌ها و محل‌های مرده‌سوزی به سرعت دچار ازدحام شده‌اند.

مایکل رایان، رئیس بخش اضطرارهای سازمان جهانی بهداشت گفت: «ما هنوز داده‌های کامل نداریم.»

این سازمان وابسته به سازمان ملل داده‌های ارائه‌شده بوسیله مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین یک روز پس از ملاقات سازمان جهانی بهداشت با دانشمندان چینی ارائه کرد. چین در روزهای اخیر آمار مرگ‌های روزانه ناشی از کووید-۱۹ را در میزان‌های یک رقمی منتشر کرده است.

رایان گفت: «به اعتقاد ما ارقام اخیر منتشرشده بوسیله چین تاثیر حقیقی بیماری را از لحاظ میزان بستری، پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه و به خصوص از لحاظ مرگ‌ها بازتاب نمی‌دهند.»

چین از ابتدای ماه دسامبر (اواخر آذر) فقط ۲۲ مرگ ناشی از کووید ثبت کرده است و معیارهای طبقه‌بندی شدن مرگ به علت کووید بسیار محدود کرده است، به این ترتیب آمار خود چین درباره موج بی‌سابقه شیوع کرونا در این کشور اکنون عموما بازتاب‌دهنده واقعیت شمرده نمی‌شود.

از طرف دیگر آنالیز مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین نشان دهده غلبه زیرسویه BA.5.2 و BF.7 کرونای اُمیکرون در میان عفونت‌های کسب‌شده به صورت محلی در این کشور است.

سویه اُمیکرون کرونا سویه غالب کروناویروس بر اساس توالی‌یابی ژنومی اخیر در چین باقی مانده و نگرانی‌های درباره ظهور یک سویه جدید کروناویروس در این کشور در حال حاضر کم شده است.

تدروس آدهانوم قبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت قبلا گفته بود مقامات این سازمان مذاکراتی در سطوح بالا را در هفته‌ اخیر با همردیفان چینی‌شان انجام داده‌اند.

تدروس گفت: «ما به تقاضا از چین برای ارائه سریع‌تر،‌مرتب‌تر و قابل‌اعتمادتر داده‌ها درباره میزان بستری‌ها و مرگ‌ها و نیز توالی‌یابی ژنتیکی ویروس‌ها به شکلی فراگیرتر و همزمان‌تر ادامه می‌دهیم.»

او تاکید که سازمان جهانی بهداشت با توجه به گردش بسیار بالای ویروس در چین و نبود داده‌های جامع درک می‌کند چرا برخی از کشورها محدودیت‌های جدیدی را بر افراد ورودی از چین اعمال کرده‌اند.

آمریکا از روز پنجشنبه داشتن آزمایش منفی کرونا را از اغلب مسافران ورودی از چین اجباری کرد و نبود شفافیت از طرف پکن را علت این اقدامات احتیاطی دانست.

بسیاری از سالن‌های تشییع و بیمارستان‌ها در چین می‌گویند با کمبود ظرفیت روبرو شده‌اند و کارشناسان بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند دست کم یک میلیون مرگ مربوط به کووید در چین در سال جاری رخ دهد. اما چین از هنگام پایان محدودیت‌های مربوط به سیاست کووید-صفر روزانه بیش از پنج مورد مرگ ناشی از کرونا گزارش نکرده است.

کابینه چین روز چهارشنبه اعلام کرد توزیع دارو برای درمان بیماران را افزایش خواهد داد و نیازهای مراکز پزشکی، آسایشگاه‌ها سالمندان و مناطق روستایی را برطرف خواهد کرد.

کد خبر 732721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha